ELITE BEAUTY SALON - ROL
Voor de groepsopdracht waar wij een aantal maanden mee bezig zijn geweest voor Elite Beauty Salon in Dordrecht. In dit hoofdstuk wil ik wat meer vertellen over mijn rol tijdens dit project. Elite Beauty Salon is gevestigd in Dordrecht. Omdat ik in Dordrecht woon kon ik wat vaker langs de salon dan mijn teamgenoten. Allereerst heb ik contact opgenomen met de opdrachtgever Serife Kosker. Zij is de eigenaresse van de salon en ook de schoonheidsspecialiste. Tijdens ons gesprek hebben we in kaart gebracht wat de huidige situatie toen was. Zij is al jaren bezig met dit vak, maar dit deed ze tot vorige jaar aan huis. Sinds anderhalf jaar is ze gevestigd aan een nieuwe pand en werkt ze ook vijf dagen in de week. Doordat ze een nieuwe pand heeft en meerdere dagen werkt had ze niet genoeg aan haar huidige klantenbestand. Ons groepsdoel was om twintig nieuwe klanten te werven en 250 nieuwe volgers op social media. Vervolgens zijn we meteen aan de slag gegaan. Na een teambespreking heb ik de taak gekregen om de social media-accounts te beheren. De salon had al een account maar, die was niet actief. Allereerst heb ik het account omgezet naar een bedrijfsprofiel. Door er een bedrijfsprofiel van te maken krijg je statistieken te zien. Dit was een belangrijke tool voor mij en uiteindelijk voor het gehele team. Door deze statistieken kon ik namelijk zien hoe aantrekkelijk een post is geweest of niet.
Ik ben begonnen door een stappenplan te maken. In mijn ogen heeft social media hier een belangrijk rol omdat het een platform is waarmee je veel mensen kan bereiken. Na het opstellen van mijn stappenplan ben ik als eerst begonnen om alle niet relevante posten op de Instagram pagina te verwijderen. Afbeelding 1 en 2 zijn voorbeelden van posten die ik heb verwijderd. Afbeelding 1 is een foto die niet duidelijk laat zien wat het doel is van de post. Het is geen pakkende foto.. Afbeelding 2 is een before en after foto van een lash lifting-behandeling. Het is een foto die niet aanspreekt, omdat het resultaat lastig te zien is. Verder is gebruik gemaakt van het productlogo en de tekst op de foto is niet goed leesbaar.
Verkeerde content
afbeelding 1
afbeelding 2
Verder blijkt ook uit de statistieken (afbeelding 3 en 4) dat de weergaven laag zijn. Er is geen gebruik gemaakt van hashtags. Verder staat onder de foto’s geen informatie over de behandelingen. Er staan ook geen gegevens over Elite Beauty Salon zoals het telefoonnummer, website, e-mailadres en locatie.
afbeelding 3
afbeelding 4
BEFORE / AFTER
Ik heb dit verbetert door pakkende foto’s te maken en te posten. Hierbij heb ik opgelet dat het een jong en niet storend gezicht en/of ogen zijn. Verder heb ik onder ieder foto een tekst met de toegepaste behandeling erbij gezet. Ook staan de gegevens van Elite Beautysalon in. Afbeelding 5 is de eerste before en after foto die ik in elkaar heb gezet. Deze foto heb ik opgestuurd gekregen van de klant. Na goedkeuring van de klant is dit gepost. Uit de statistieken (afbeelding 6) is duidelijk te zien dat de weergaven zijn gestegen. Via het gebruiken van hashtags zijn er negen personen op deze foto gekomen. Dit was voorheen nul, omdat er geen gebruik was gemaakt van hashtags.
afbeelding 5
afbeelding 6
VIDEO
In het begin ben ik vooral veel bezig geweest met het verzamelen van foto’s en video’s en het verzinnen van de juiste content. Ik ben om de dag naar de salon gegaan en heb na goedkeuring van de klant foto’s en/of video’s gemaakt. Na een aantal before en after foto's van het gezicht ben ik overgegaan naar video’s. De eerste video (afbeelding 7) die ik heb geplaatst is een laser video van het been. Er staat duidelijk aangegeven welk laserapparaat gebruikt wordt (afbeelding 8). Er staan hashtags onder de video en gegevens van Elite Beautysalon. Uit de statistieken is te zien dat het aantal weergaven hoger zijn dan de foto's (afbeelding 9). Dit laat zien dat de bezoekers op Instagram de video's aantrekkelijker vinden. Het is mij helaas niet gelukt om de video hier in te plakken daarom heb ik een screenshot van de video hieronder neergezet met de link naar de video.
VIDEO: https://www.instagram.com/p/CMU4d0FD1LH/?utm_medium=copy_link
afbeelding 7
afbeelding 8
afbeelding 9
REVIEWS
Reviews van klanten zijn heel erg belangrijk. Deze reviews komen klanten alleen tegen op de website van Elite beautysalon. Door een review van een klant te delen op Instagram heb ik er voor gezorgd dat de bezoekers die niet op de website zijn geweest toch de reviews kunnen zien en lezen. Afbeelding 10 is een voorbeeld van een review van de website die op Instagram is gepost. En afbeelding 11 laat de statistieken zien van deze post.
afbeelding 10
afbeelding 11
PRODUCTEN
Elite Beautysalon heeft buiten gezichtsbehandelingen ook producten die ze verkopen. Dit zijn de producten die tijdens de behandelingen worden gebruikt. Klanten kunnen deze via de webshop of in de winkel aanschaffen. Na een bezoek bij Elite geeft de schoonheidsspecialiste huidadvies over het gebruik van producten. Als de klant de producten wil aanschaffen kunnen ze het meteen kopen en gebruiken. Ook krijgt de klant de keuze om een tester mee te nemen en die eerst te gebruiken. Doordat de verkoop van de producten op de webshop en in de winkel staat heb ik dit ook gedeeld op Instagram. Dit heb ik voor bezoekers gedaan die niet op de webshop zijn gekomen of niet eerder in de salon zijn geweest. Afbeelding 12,13 en 14 zijn voorbeelden van zo een post.
afbeelding 12
afbeelding 13
afbeelding 14
PEDICURE
Buiten de gezichtsbehandelingen, laser en producten heeft Elite Beautysalon ook pedicure behandelingen. Doordat de pedicure-specialiste tijdens de behandeling beide handen gebruikt heeft ze geen foto's en video's kunnen maken. Mijn volgende stap is geweest om de kwaliteit van de video's te verbeteren en daardoor heb ik gekozen om een TikTok filmpje te maken. In dit filmpje heb ik heel de pedicure behandeling opgenomen in kleine stukjes geplakt en versneld. Hier ik heb ook een aantal effecten en een muziek aan toegevoegd. Deze video is veel meer bekeken dan de eerste laser video. Dit komt doordat er muziek is toegevoegd aan het video en verschillende beelden in staan. Hieronder is een foto van de post (afbeelding 15) en de statistieken (afbeelding 16) te zien. Ook staat er een link naar de video.
VIDEO: https://www.instagram.com/p/CO5j7y-DTkL/?utm_medium=copy_link
afbeelding 15
afbeelding 16
INFLUENCER
Op 15 mei 2021 is Mignon Nusteling langs geweest bij Elite Beauty salon. Magnon is een influencer die in Dordrecht woont. Ze heeft bijna 20 duizend volgers (afbeelding 17). Na haar bezoek bij Elite Beauty salon heeft ze uit haar zelf een video geplaatst en over hoe tevreden zij was met de behandeling. Ook heeft ze in haar video aangegeven dat het personeel vriendelijk was. Na het bezoek van Mignon zijn de aantal bezoekers op de Instagram pagina gestegen (afbeelding 18). Ook zijn na haar post acht boekingen geplaatst (afbeelding 20). Vervolgens heb ik drie dagen na haar bezoek op 18 mei 2021 een before en after foto van haar geplaatst (afbeelding 19). Deze post heeft zij ook gedeeld op haar Instagram account. Die dag zijn zeven boekingen geplaatst (afbeelding 21) .
afbeelding 17
afbeelding 18
afbeelding 19
afbeelding 20
afbeelding 21
Door deze statistieken heb ik samen met de eigenaresse besloten om contact op te nemen met Mignon. Ik heb haar toen verteld dat ik bezig ben met de socialmedia-account van Elite Beaty Salon en dat ik dit doe voor mijn Minor opleiding. Vervolgens heb ik haar uitgelegd hoeveel de statistieken zijn geweest na haar bezoek. We hebben afgesproken dat ze binnenkort weer langskomt voor een actie code die we gaan inzetten. Ik heb bedacht om deze code naar Mignon te noemen. Dit heb ik bewust gekozen om te kunnen zien hoeveel mensen er onder de code Mignon een bestelling of behandeling gaan boeken.
CONCLUSIE
Zoals ik al eerder heb aangegeven was het doel te verhogen met 250 volgers. Dit heb ik bereikt door de content te verbeteren.
Op afbeelding 22 zie je de statistieken van de eerste foto die ik heb gepost. Afbeelding 23 laat de statistieken van de laatste post zien. Er is duidelijk een verschil in het aantal bezoekers en ook het bereik met hashtags. Door het verbeteren van de hashtags, het toevoegen van het logo, aantrekkelijkere foto's en door de juiste informatie onder de foto te vermelden is dit doel bereikt.
afbeelding 22
afbeelding 23
In afbeelding 24 zijn het aantal volgers op 5 maart 2021 te zien. Op afbeelding 25 zijn het aantal volgers van nu te zien. Het doel was 250 nieuwe volgers op Instagram. Dit laat zien dat de doel is behaald.
afbeelding 24
afbeelding 25